maanantai 4. joulukuuta 2017

Kun Länsimetro pakottaa ostamaan auton

Nyt seuraa katkeraa avautumista! Kysymykseni kuuluu: Onkohan tätä Länsimetrosta johtuvaa bussilinjojen lakkauttamista mietitty ihan loppuun asti? Kiva niille, jotka asuvat ja ovat töissä metroasemien läheisyydessä tai kulkevat lännestä itään pidemmälle tai toisin päin, mutta kohdallani tämä 3.1.2018 voimaan astuva bussilinjojen muutos vaikuttaa niin negatiivisesti, että en yksinkertaisesti pysty enää elämään tulevilla julkisen liikenteen järjestelyillä.

Työmatkani pituus on tälläkin hetkellä sietokykyni rajoilla. Sen jälkeen kun Hanasaaresta kulkeva linja 501 lakkautettiin elokuussa 2016, on mun täytynyt kulkea kotoa Saarniraiviosta (Espoon keskus) bussilla Ruoholahteen, josta jatkaa matkaa Lauttasaareen 21V:llä. Tähän menee parhaina päivinä 45min, mutta monesti matka venyy 60 minuuttiin bussien jatkuvasta myöhästelystä johtuen. Töihin täytyy lähteä jokainen arkipäivä ennen klo 7 ollakseen varmasti perillä klo 8:00 Lauttasaaren Vattuniemessä työssä, josta ei saa myöhästyä minuuttiakaan.



Nyt KAIKKI käyttämäni linjat lakkautetaan ja jatkossa bussin ja metron (Matinkylästä) yhdistelmä (400 metrin siirtymineen) ja loppupäässä 1 kilometrin kävely tulevat viemään parhaimmassakin tapauksessa 58min! Kerrottakoon, että matkaa fyysisesti on vain 16km! Kaikki me tiedetään mitä Suomella on sään osalta tarjota, joten kuinka montaa kiinnostaa kävellä näin talvella vesi-/räntä-/lumisateessa tai liukastellen pakkasessa tuollainen matka (Edit: Puhun Lauttasaaren 1 km:stä) ennen kuin on edes päässyt töihin? (..jossa pitäisi muuten näyttää vielä fressiltä, sillä työ on suuriltaosin edustamista.) Vaihtoehtona on toki hypätä vielä yhden bussin ja metron jälkeen 20BX bussiin (tai mikä vastaava jääkään liikennöintiin, kun 21V lopetetaan), joka kiertää koko Lauttasaaren. Myöhästelyt huomioon ottaen työmatkani tulee pitenemään näillä järjestelyillä vähintään 15min! 2,5h matka-aikaa ja 6 kulkuneuvoa päivittäin ei kyllä houkuttele tippaakaan. Saati sitten, jos jossain muuallakin kävisi töiden lisäksi.



Sen lisäksi matka Kamppiin tulee pidentymään metron takia nykyisestä 32 minuutista yhdellä bussilla, käsittämättömään 51 minuuttiin bussilla ja metrolla, mikä on prosentuaalisesti jo aivan törkeä muutos!



Vaihtoehtoni tässä p*skamaisessa tilanteessa? Muuttaa, vaihtaa työpaikkaa tai ostaa auto. Valitettavasti mikään näistä ei onnistu, sillä asun kaupungin asunnossa, eikä mulla ole yksinasuvana varaa maksaa enempää vuokraa, joten olen nykyisessä asunnossani jumissa. Tosin viihdyn kyllä mun luhtitalon kulmakämpässä ja onhan se todella kätevä koirankin kannalta, joten en edes haluaisi muuttaa, jollen sitten saisi yhtä hyvää diiliä jostain lähempää. Työpaikkaani en voi vaihtaa, sillä aloitan tammikuussa ylemmän ammattikorkeakoulun monimuoto-opiskeluna ja järjestelyt on sovittu nykyisen työpaikkani kanssa. Auton hankkiminen aiheuttaa taas todella paljon lisäkuluja. Sen kustantaminen vaikeutuu entisestään, kun joudun ottamaan palkatonta vapaata 2 pvä/kk opiskelun takia, mikä vähentää palkkaa aika radikaalisti. Se olisi sitten kädestä suuhun.

Olen ihan neuvoton tässä tilanteessa ja pöyristynyt, miten tällälailla voidaan vaikeuttaa ihmisten elämää! Länsimetron oli ymmärtääkseni tarkoitus vähentää yksityisautoilua, mutta kohdallani ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa, kuin ottaa autolainaa ja ostaa auto. Autollisenakin liikkuminen Helsingin keskustaan on erittäin vaivalloista ja kallista, joten reissuja sinne tulisi karsia, sillä bussikortti + auto on jo täysi mahdottomuus ja yksittäisseutulippuina 8,50€ edestakaisesta matkasta on aivan naurettavaa.

En voi muuta, kuin sormet ja varpaat ristissä toivoa, ettei taloudellista tilannettani tai vapaa-aikaani romuteta tällä tavoin ja ettei Kamppiin Tuomarilasta kulkevia bussilinjoja lakkauteta!

Olisi saanut jäädä koko Länsimetro valmistumatta, jos sen takia vaikeutetaan ihmisten liikkumista näissä määrin... Jos tunnet tuskani tai bussilinjojen lakkauttaminen vaikuttaa sinunkin elämääsi negatiivisesti, niin saa jakaa eteenpäin (onnistuu blogin FB-sivulta)! Tosiaan valituksen olenkin jo laittanut HSL:n palauteboksiin!

EDIT: Käy ihmeessä allekirjoittamassa myös adressi suorien bussilinjojen lakkauttamista vastaan: https://www.adressit.com/osa_suorista_bussilinjoista_espoosta_helsinkiin_on_sailytettava

Voit seurata minua ja blogiani myös
Facebookissa: Life à la Sara ja Instagramissa: lifealasara

30 kommenttia :

  1. Voit myös pyöräillä töihin. Tunnin sekin kestää mutta tuleepahan liikuttua.

    Tai sitten pyöräile osa matkasta vaikka Matinkylään ja siitä sitten metroon.

    Tai käytä kaupunkinpyöriä Lauttasaaressa (silloin kun ne ovat käytettävissä).

    Auto ei ole ainoa mahdollinen ratkaisu tilanteeseesi. Vain kallein ratkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Itse asiassa pari vuotta sitten ostinkin pyörän tarkoituksenani pyöräillä töihin silloin tällöin, mutta valitettavasti reitti oli pyöräilyn kannalta todella hankala, joten jäi siihen yhteen kertaan :/ Tosin tätä voisi toteuttaa kohdallani vain kesäisin - en ikinä sateella tai talvella lähtisi pyöräilemään ihan turvallisuus- ja mukavuussyistä. Lisäksi joutuisi lähteä todella paljon aikaisemmin töihin, sillä työpaikalla pitäisi ehtiä käydä suihkussa yms!

      Poista
  2. Ajattelin, että tässä puhutaan nyt oikeasti pitkistä matka-ajoista, mutta 1h työmatka on oikeasti tosi yleinen. Onhan se hanurista, mutta herää aikaisemmin ja mene aikaisemmalla kulkuvälineellä. Niin joutuvat tekemään aika monet muutkin suomalaiset, minä mukaanlukien.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu varmasti pidempiä on - ne on sitten omia valintoja tai sitten metro tulee vaikuttamaan moneen muuhun matkalaisen vielä radikaalimmin. Panostaisin tässä kohtaa luetun ymmärtämiseen, sillä kuten sanoin, mulla on tällä hetkellä tunnin työmatka enkä ole siitä valittanut, vaikka sekin on päivittäistä ajanhukkaa. Töihin pitää lähteä joka päivä reilu tunti aikaisemmin, sillä julkiset ovat lähes poikkeuksetta pahasti myöhässä. Linjojen lakkauttamisen jälkeen matkaan on varattava vähintään 1h15 min vaihtojen viivästyksiin ja bussien myöhästelyn takia. Suurin ongelma onkin 3 kulkuneuvoa/suunta tai lähes 2km kävelyä/suunta. Ei ole kovinkaan kätevää. Lisäksi matka-aika Helsingin keskustaan kasvaa todella radikaalisti.

      Poista
    2. Jep..1-1,5h/suunta, bussi+bussi+lähijuna triolla Itä-Helsingistä Vantaalle, ja koska lähijunathan ovat aina niin luotettavia, niin matka-aikaan saa varata plus x-määrän minuutteja vielä päälle. Ironistahan on, että vaikka työpaikka olisi Helsinginkin puolella, vaikkapa Meilahdessa niin matka-aika olisi silti hyvässä lykyssä samaa luokkaa, koska Helsingin keskustasta Mannerheimintietä aamu-tai iltapäiväruuhkassa tai bussi Meilahdesta Pasilan kautta Herttoniemeen saattaa viedä helpostikin yllättävän paljon aikaa. Ja siitä matka vielä jatkuu...että kyllähän se oma auto kelpaisi itse kullekin...

      Poista
  3. Testaappa reittiopasta uudestaan asettamalla lähtöaika, eikä saapumisaikaa, niin tulee aika erinäköiset aikataulut. Tuo 11min vaihtomarginaali 2,5min vuorovälillä paljastaa sen ongelman. Ehdit perille 06:56 lähtevällä bussilla. Säästin juuri elämästäsi 8min päivässä pelkistä menomatkoista, ole hyvä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vaivannäöstä! :) Samat minuutit sieltä tuli toisin päin testatessakin, marginaalit vähän vaihtelee :) Sen näkee sitten käytännössä paljon pitää varata aikaa!

      Poista
  4. Samaa mieltä sun kanssasi: olisi saanut jäädä metro kokonaan valmistumatta!

    VastaaPoista
  5. Olin itse teknisen lautakunnan kokouksesssa jossa asiasta vihreät ja punaiset päättivät. Tuolloin oli jo selvää että yksityisautoilu tulee lisääntymään, Matka-ajat kasvavat, verot nousevat 1-2 äyriä. Vaikka YVA selvitys ei ottanut huomioon korkokuluja jäi takaisinmaksuajaksi silti karmaisevat 30 vuotta. Silloin hinta oli vain 900M€. Jos korkokulut huomioitiin edes 1% suuruisina ei metro koskaan muutu taloudellisesti kannattavaksi. Selvitys kertoi myös liikenteenpäästöjen noususta korutonta kertomaa.
    Miettikää oikeasti ketä äänestätte. Päätös oli sos.dem. ja Vihreiden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän Kokoomuskin tuota härpäkettä kannatti, koska sen ansiosta länsiväylältä vapautuu lisää tilaa autoille, ja pakotetun liityntäliikenteen anaiosta suurten korporaatioiden hallitsemat kauppakeskukset saavat lisää asiakkaita. Tiedät varmaan itsekin, että Kokoomuksen kannatus silloin, kun metrosta päätettiin, oli suurempi kuin SDP:n ja Vihreiden yhteensä, joten ilman heidän tukeaan hanke ei olisi toteutunut.

      Poista
  6. Ite kuljen 1h 15min töihin.. tulevaisuudessa yli 1h 30min, kai sitä pitää irtisanoutua ja kun ei tossa oo mitään järkeä. Urpoilulla suomi nousuun!!! #suomi100

    VastaaPoista
  7. Samassa veneessä ollaan

    VastaaPoista
  8. Suosittelen sähköpyörää. Ei tule hiki jos annat avustuksen hoitaa voiman pääasiassa. Sateelta, tuulelta ja tuiskeelta toki pitää suojautua ja talvella tarvitsee nastat alle. Matka-aika arviolta 43min. Siinä jää aikaa siistiytymiseenkin. Hyvä pyörä maksaa uutena pari tonnia. Kulkee noin 100km yhdellä latauksella.

    VastaaPoista
  9. Tsemppiä! Itse pääsen tällä hetkellä töihin 34-39 minuutissa bussilla ja ratikalla, vaihdoin työpaikkaa nimenomaan hankalan matkan takia, kun Kalasatamaan mennessä metrolla oli aina jotain ongelmia. Nyt sitten matkaan tulee menemään vähintään 65 minuuttia reittioppaan mukaan ja kävelyäkin lähes kaksi kilometriä kaiken kaikkiaan. Koska matkan kokonaispituus on 26 kilometriä, eikä työpaikalla ole suihkua, en voi edes pyöräillä. Meinasin ostaa sähköfillarin, mutta ne ovat aika kallliita vempaimia vielä. Vihaan metroa jo valmiiksi. :D

    VastaaPoista
  10. Kyllä, samaistun. Jouduin ostamaan auton vaikka asunkin metron varrella. Työmatkaan julkisilla menisi 45min, pyrällä 20min ja autolla 8min. Aiemmin kuljin bussilla 15min suuntaan, mikä lakkautetaan. Onneksi voin vielä pyöräillä sään salliessa.

    VastaaPoista
  11. Just. Käytän vain satunnaisesti bussia kotoa Kamppiin ja takaisin. Matka-aika kotipysäkiltä/-lle13 min! Pian tuo bussi muuttuu metron syöttölinjaksi. Matka-aika kotipysäkiltä Kamppiin näyttää reittioppaan mukaan olevan minimissään 36 min. No ei se sentään ihan kolminkertaistu...
    Onneksi mulla on kaksi autoa ja muutama polkupyörä

    VastaaPoista
  12. Moi. Mulla kestää Espoosta Helsinkiin per suunta julkisilla tunti ja viisi minuuttia. Henkilöautolla 15 minuuttia. Käytetty auto maksoi 5000e, vakuutus ja vero 350e vuodessa eli n. euron päivässä. Bensakulut on 0,10e per kilometri. Tällä rahalla saan 30 tuntia kuukaudessa lisää aikaa johonkin muuhun kuin julkisessa istumiseen. Ja ei, en voi tehdä bussissa tai junassa istuessa töitä =/ Espoossa yksityisautoilu voi olla perusteltu ratkaisu.

    VastaaPoista
  13. Käykäähän allekirjoittamassa adressi tätä muutosta vastaan :) https://www.adressit.com/osa_suorista_bussilinjoista_espoosta_helsinkiin_on_sailytettava

    VastaaPoista
  14. Ymmärrän tuskan, mutta metron tarkoitus on aina vähentää auto/bussiliikennettä. Eihän tämä nyt yllätyksenä voi tulla. Asuinalueet on eriarvoisia, sehän on selvä. Jos asuu isolla kirkolla taikka sitten Espoon perukoilla, eihän näitä voi samaan nippuun kukaan vetää.
    Tsemppiä työmatkailuun

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Sen verran sanottava, että metron on luvattu vähentää yksityisautoilua ja nyt päättäjät ovat tiedostaneet, että tämä ratkaisu tulee itseasiassa lisäämään sitä. Yllätyksenä tulee siksi, että metrohanketta suunnitellessa on luvattu, ettei matka-ajat tule pitenemään ja espoolaisten liikkuminen tulee helpottumaan. Suurimmalla osalla kävi päinvastoin. Sen, että asuinalueet ovat eriarvoisia tiedostaa jokainen, mutta nyt huononnetaan toisten asemaa tilanteeseen, mitä ennen bussilinjojen lopettamista ei ollut.

      Poista
  15. Aijai, kaupunkilaisten ongelmat...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa olen aika maalta (Mikkelin perukoilta) kotoisin ja siellä ei tosiaan tällaisia ongelmia ole, sillä on itsestäänselvyys, että kaikilla on auto!

      Poista
  16. Kun metro 1982 avattiin oli vastustusta myös silloin, mutta niin vain siihenkin totuttiin eikä suoria bussiyhteyksiä ole paljon näkynyt. Näin käynee myös tässä tapauksessa. HSL:n ihannekuvassa vaihdolliset yhteydet ovat toimivampi vaihtoehto kuin suora, mutta näinhän ei monestikaan ole. Ei välttämättä ajallisesti eikä mukavuudellisesti, koska kukapa nauttisi siitä, että saa vaihtaa kulkuneuvoa kaksi-kolme kertaa per suunta. Se on vaan, että kaikki eivät pysty edes vitsillä sanovansa että "pitää ruveta säästämään autoon" : )

    VastaaPoista
  17. Iso osa ongelmaa on se, että tieverkosto on Espoossa niin harva Turunväylän ja Länsiväylän välissä, ettei järkevää liityntäliikennettä oikein saada aikaiseksi. Toisaalta en oikein tiedä, kuinka paljon on yritetty. Pitäisi olla linjat, jotka suhaavat noiden varrella olevien asuinalueiden kautta metro- ja juna-asemien välillä. Kaupunki on harvaanrakennettu yksityisautoilun ehdoilla säteittäisesti Helsingin keskustasta. Lisäksi tietenkin Espoon keskus on ihan oikeasti sen 30 minuutin päässä Helsingin keskustasta.

    Helsingin päässä nuo kaipaamasi bussilinjat ja yksityisautoilu ovat hyvin ongelmallisia. Ne pitäisi muuttaa metron (ja junan) syöttöliikenteeksi. Länsiväylä yleensäkin syöttää erittäin paljon hölmöä liikennettä suoraan keskustaan.

    Vattuniemi on sitten asia erikseen. Sinnehän voisi vetää vaikka ratikkakiskot.

    VastaaPoista
  18. Ymmärrät varmaan, että kilmetrin kävely on suurelle joukoulle ihmisille arkipäivää eikä tuo 1 h 15 min myöskään ole mikään harvinaisuus. Nyt katse muihin asioihin, tämä on vain asennekysymys :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja tsempistä! :) Ymmärrät kuitenkin varmaa, että tässä ei ole kyse vain yhden ihmisen logistisista ongelmista, vaan siitä mitä metron piti tuoda ja mitä se sen sijaan aiheutti todella suurelle joukolle ihmisiä. Sen takia tämän asian toin esille ja mitenkä muutenkaan sen paremmin toisin, kuin puhuen omasta puolestani, kun muiden puolesta oli vaikea puhua.

      Seuraavassa puhun varmasti muidenkin puolesta:

      Tiedostan hyvin, että joillain on jo ennestään tällaiset työmatkat, mutta se on heidän valintansa. He ovat sen hyväksyneet muuttaessaan paikkaan a ja mennessään töihin paikkaan b. Me, joilla nämä matka-ajat nyt pitenee, ollaan tehty aikoinaan omat valintamme, eikä niitä ole yhtäkkiä helppo alkaa muuttamaankaan. Omalla kohdallani se on tällä hetkellä mahdotonta, kuten selitin postauksessakin. Siksi tämä on epäreilua ja eriarvoistaa alueita. Onneksi en sentään ole tilanteessa, jossa olen ostanut asunnon, joka on 30min päässä keskustasta, vain huomatakseni, että se muuttuu tammikuussa asunnoksi, joka on 50min päässä keskustasta.

      Ps. Se kävelyn määrä per suunta tulee olemaan 1,7km

      Poista
    2. Ongelma on Espoo. Se on rakennettu autokaupungiksi ja siten sillä ei ole yhtenäistä eikä erityisen tiivistä kaupunkirakennetta. Se on siis tarkoituksella rakennettu melkoiseksi kasaksi syrjäisiä omakotitaloplänttejä, joiden välillä ei ole suoria yhteyksiä, jolloin kunnan läpikään ei vain löydy läheltä kulkevia suoria yhteyksiä. Niinpä Espoon julkisen liikenteen voi aina pääsääntöisesti olettaa kusevan melkoisesti muuta pääkaupunkiseutua pahemmin kaikkialla muualla kuin Rantaradan, Turuntien, Kehä I:n ja Länsiväylän (asemien) varrella. Jos näin ei ole, se on plussaa, mutta muuta ei voi olettaa. Espoo on kuin Helsingin vieressä oleva Nurmijärvi.

      Autopuolue Kokoomuksen pitkän vallan aikana toteutuneen kaupunkisuunnitteluratkaisun tuottama autoliikenne taas on ongelmallista Helsingin keskustan ja muun pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenteelle ja yleiselle viihtyvyydelle, joita palvelee paremmin kattava julkisen liikenteen verkosto, siispä länsimetro, jne.

      Voi kuulostaa kohtuuttomalta, mutta tämä tilanne pitää vain tietää, jos muuttaa Espooseen. Se kuuluu pääkaupunkiseudun yleistietoon. Espoon keskusta ja varsinkin sen viereiset ja viereisen viereiset alueet ovat kaukana ja hankalassa paikassa. Olet siis itsekin tehnyt tuollaisen matka-aikavalinnan joko tietoisesti tai tietämättäsi. Ja Vattuniemi tosiaan on oma erillinen päänsärkynsä, koska se on pieni, syrjäinen paikka, jonka palvelemisen vaatima liikenne sitten helposti vie kohtuuttomasti tilaa linjan toisessa päässä.

      Tilanne on hankala, mutta jos otat Espoon kartan eteesi, näet varmasti ongelman itsekin. Syöttölinjatkin tarvitsevat maksavia matkustajia ja niitä saisi parhaiten kulkemalla useamman kaupunginosan läpi, mutta kunnollisen palvelun mahdollistamia teitä ei vain oikein ole olemassa, joten linjoista tulee hitaita ja/tai hankalia. HSL varmasti parantaisi mielellään palvelujaan, mutta nykyisellään se ei liene mahdollista järjellisin kustannuksin. Avainasemassa on Espoon oma kaupunkisuunnittelu ja kaavoitus. Siihen suuntaan ja kaupungin päättäjille kannattaisi asukkaiden kohdistaa painetta. Muutamalla hyvin sijoitetulla joukkoliikennekadulla Espoon sisäinen tieverkko saataisiin varmaankin sellaiseksi, että metron ja lähijunien syöttöliikennettä (ja Kehä I:n liityntäliikennettä) voitaisiin parantaa merkittävästi. Ihmeitä ei toki kannata siltikään odottaa.

      Poista
    3. Kiitos kommentistasi! Varmasti paljon asiaa ja selittää ongelman taustoja!

      Olen asunut 8 vuotta Espoossa, joten tiedän millainen sen liikenne on. Missään paikassa, jonne olen muuttanut, ei ole ollut ongelmia julkisilla liikkumisen kanssa (ainekaan niihin paikkoihin, joihin on tarvinnut itse päästä). Tiedän toki, että sellaisia paikkoja on runsaasti. Niihin en ole muuttanut. Espoon keskus on Espoon perällä, mutta silti sieltä kulki oven edestä suora yhteys Kamppiin, jolla kesti parhaimmillaan vain 30 minuuttia. Nyt tilanne on toinen. Matkaan voi mennä jopa tunti (kuten meni esim viime la). Sellaista muutosta ei voinut olettaa tulevan sinne muuttaessa.

      Poista
  19. Täällä Itä-Helsingissä on "nautittu" metrosta ja liityntäliikenteestä + tämän yhdistelmän tuottamasta "ajansäästöstä" jo vuodesta 1982 alkaen. Joten älkää valittako, espoolaiset; ette te ole tässä asiassa yhtään meitä parempia, kärsikää vaan samalla tavalla kuin mekin tai vaihtakaa autoon.

    VastaaPoista
  20. Kaikkein tyhmintä tässä on se että jos katsotte sieltä hsl reittioppaasta niin esim täällä Latokaskessa helpoin ja nopein reitti kamppiin ei olekaan enää Metro - no yllätys yllätys. Mutta tyhmintä tässä on se että se nopein reitti on Espoon keskukseen (koska liityntäbussit suhaavat 5 min välein) ja sieltä joko junalla tai Pohjolan linjalla (Jeee, suora bussi keskustaan!!) Turun väylää. Vielä vuosi sitten olisin naurannut tälle vaihtoehdolle mutta tämän päivän bussi+metro seikkailun jälkeen, kun kaikki oli myöhässä ja meni 1.2 h 18 km matkaan, mulle riitti. Huomenna joko menen autolla 28 min keskustaan tai junalla 38 min tai bussilla Turun väylää 39 min tai bussi-metsolla Ompun kautta hulppeat 55 min. Revi siitä....

    VastaaPoista

Kiitos kaunis ♥