perjantai 29. huhtikuuta 2016

Herkkuhimo

Ihanaa perjantaita ja munkkien täyteistä vappuviikonloppua! Aiheeseen sivuten ajattelin päivittää vähän diettini aikaisia himotuksia. Jos totta puhutaan, niin ihan älyttömästi mulle ei ole dietin aikana mielitekoja tullut. Monesti iltaisin on vain iskenyt himo syödä jotain lisää. Jos sitten olen syönyt vähän ohi ohjeiden, niin kyse on ollut ylimääräisistä dippikasviksista (ilman dippiä!), yhdestä riisikakusta, parista ylimääräisestä siivusta kalkkunaleikettä tai paketillisesta mansikoita. Ja okei, kerran kävi pahasti: 

Olin töissä käymässä naistenhuoneessa työpisteeltäni ja kun tulin takaisin, niin kauhukseni näin pöydälläni asetin, lusikan ja KAKKUPALAN. Jumankekka, kuka kehtasi? Äkkiä paniikissa tietoisena vaarasta laskin asetin pöytäni alle pois näköpiiristä. Kerkesin jo melkein unohtaa sen olemassaolon, kun rapusta huikataan, että ihmettelinkö kuka oli mulle kakkua tuonut? Että ihmettelinkö?

Todellisuudessa olin luullut, että ravintolan väki oli ollut asialla, mutta kyse olikin yhden yrityksen erään syntymäpäiviään viettävän herran tuomasta houkutuksesta. Kakku oli kuulemma äidin tekemää ja se oli leivottu vuosikymmenten kokemuksella ja oli vielä laktoositonta ja gluteenitonta. Salamannopeasti sanat "LAKTOOSITON" ja "GLUTEENITON" yhdistyivät aivoissani merkitykseen "TERVEELLINEN" ja ajattelin, että mitä oikeasti voi haitata, jos vähän maistan..?

Kiitettyäni ja herran hävittyä näkyvistä otin pienen lusikallisen varovasti suuhuni aikeenani HETI heittää loppukakku roskikseen, jonka olin ottanut viereeni. Sitten tapahtui jotain. Olisi helppo sanoa, ettei mulla ole muistikuvia tapahtumista, mutta muistan kyllä erittäin hyvin kuinka taivaalliselta se maistui. Lusikallisen jälkeen muhun iski himo saada lisää ja koska en olisi kestänyt syyllisyyttä, halusin tilanteen olevan nopeasti ohi. Nopeasti se olikin ohi, kun koko kakkupala oli kadonnut kitusiini ja pahvilautanen oli heitetty todistusaineiston hävittämiseksi roskiin. Onneksi ei tuonut koko kakkua..

Sen jälkeen olen välttänyt hyvin vastaaavat tilanteet. Sen sijaan olen kerännyt listaa siitä, mitä aion syödä, kun dietti on ohi. Tiedän, kuulostaa vaaralliselta. Aikeena todellisuudessa on jatkaa terveellistä ruokavaliota, mutta sallia enemmän hiilareita ja syödä muutenkin monipuolisemmin. Herkuttelu muuttuu kyllä sallituksi, mutta vain pienissä määrin ja silloin tällöin. Nyt olen kuitenkin haaveillut mm. maistavani omarmunkkia, mässäileväni suklaalla ja tuorejuustolla täytetyillä churroilla, haukkaavani Cloetan crunchy mango -suklaalevyä ja käyväni raakakakkukahvilassa.

Sitten olen muodostanut haavekuvia ihan tavallisistakin ruoista, kuten perunamuusista, remouladekastikkeesta ja lasagnesta. Ensimmäisenä päivänä, kun virallinen dietti on ohi, suuntaan kyllä hampurilaiselle johonkin hyvään hampurilaisravintolaan! Onko muuten suosituksia? Sitä ennen on onneksi täysin laillinen hiilarintäyteinen tankkauspäivä ensi sunnuntaina eli vappupäivänä, jolloin suuntaan vappubrunssille!



Ps. Näiden kuvien katselu ei ollut hyvä idea

2 kommenttia :

  1. Hahah hyvä selostus lipsahduksesta xD tunnistin niin tilanteen!

    VastaaPoista
  2. hehe onneks sellasta sattuu muillekin ! :D

    VastaaPoista

Kiitos kaunis ♥